Ειδήσεις

Απογραφή Ανελκυστήρων: Τα «κολλήματα» και οι… συνέπειες

Το νέο Μητρώο Ανελκυστήρων, που θεσπίστηκε με απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης, αφορά περίπου 500.000 ασανσέρ σε όλη τη χώρα.

Όλοι οι ανελκυστήρες, ακόμη και οι απενεργοποιημένοι, πρέπει να δηλωθούν στην πλατφόρμα elevator.mindev.gov.gr με κωδικούς Taxisnet μέσα στο επόμενο δίμηνο.

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, κάθε ασανσέρ αποκτά μοναδικό κωδικό (UUID) που θα τον συνοδεύει σε κάθε έλεγχο, ασφάλιση ή μεταβίβαση ακινήτου.

Η απογραφή απαιτεί στοιχεία ιδιοκτήτη ή διαχειριστή, τη διεύθυνση και τον ΚΑΕΚ του ακινήτου, τον αριθμό στάσεων, το έτος εγκατάστασης, την ύπαρξη σήμανσης CE, παλαιότερες πιστοποιήσεις καθώς και τα στοιχεία του υπεύθυνου συντηρητή.

Η καταχώριση μπορεί να γίνει από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη, τον διαχειριστή ή τον συντηρητή του ανελκυστήρα.

Το κρίσιμο ζήτημα όμως είναι το κόστος!

Για έναν σύγχρονο ανελκυστήρα αρκεί ένας τυπικός τεχνικός έλεγχος λίγων εκατοντάδων ευρώ.

Στις πολυκατοικίες με εγκαταστάσεις δεκαετιών, όμως, η συμμόρφωση σημαίνει αλλαγές σε φρένα, κινητήρες, καμπίνες και ηλεκτρολογικά συστήματα, με τον λογαριασμό να ανεβαίνει σε αρκετές χιλιάδες ευρώ. Εδώ ξεκινούν οι «εμφύλιοι».

Η ΠΟΜΙΔΑ ξεκαθαρίζει ότι την πιστοποίηση και την ανανέωση πρέπει να πληρώνουν οι ιδιοκτήτες, αφού αυτοί καρπώνονται και την υπεραξία του ακινήτου.

Ωστόσο, πολλοί διαχειριστές περνούν τα ποσά στα κοινόχρηστα, ζητώντας συμμετοχή και από ενοικιαστές.

Αυτό προκαλεί εκρηκτικές αντιδράσεις: οι ένοικοι αρνούνται να πληρώσουν δαπάνες που δεν σχετίζονται με τη χρήση, αλλά με την αξία του ακινήτου.

Η ασάφεια στους κανονισμούς πολυκατοικίας περιπλέκει την κατάσταση. Άλλοι ιδιοκτήτες θεωρούν ότι το βάρος μοιράζεται σε όλους με βάση τα χιλιοστά, άλλοι ότι αφορά μόνο όσους χρησιμοποιούν τον ανελκυστήρα. Οι διαχειριστές μένουν στη μέση, αναγκασμένοι να συγκαλούν έκτακτες συνελεύσεις και να αντιμετωπίζουν σκληρές αντιπαραθέσεις για να αποφευχθούν τα αδιέξοδα.

Το υπουργείο τονίζει ότι η διαδικασία είναι ζήτημα ασφάλειας και ποιότητας ζωής. Χωρίς πιστοποίηση, δεν μπορεί να γίνει μεταβίβαση ακινήτου ούτε να εκδοθεί ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Ακόμη και απενεργοποιημένοι ανελκυστήρες πρέπει να δηλωθούν. Το μήνυμα είναι σαφές: η συμμόρφωση είναι υποχρεωτική και δεν υπάρχει περιθώριο παράκαμψης.

Η ίδια η διαδικασία είναι απλή. Ο συντηρητής αναλαμβάνει τον πρώτο έλεγχο, καταγράφει τις παρεμβάσεις, εκτελεί τις εργασίες και ακολουθεί τελικός έλεγχος πριν την καταχώριση στο Μητρώο. Όμως για πολλές πολυκατοικίες το βάρος είναι δυσβάσταχτο. Το αποτέλεσμα; Οι είσοδοι μετατρέπονται σε «πεδία μάχης» με καβγάδες για το ποιος πληρώνει και ποιος ωφελείται.

Ένα ακόμη πρόβλημα που αναδεικνύεται στην πράξη είναι ότι όσοι έχουν αναθέσει τη διαχείριση της πολυκατοικίας σε επαγγελματικά γραφεία, συχνά βρίσκουν απέναντί τους την άρνηση αυτών να αναλάβουν τη διαδικασία της απογραφής. Τα γραφεία καλούν τους ιδιοκτήτες να κάνουν συνέλευση και να ορίσουν κάποιον από αυτούς να εισέλθει στην πλατφόρμα και να συμπληρώσει τα απαραίτητα στοιχεία.

Η διαδικασία, όμως, μόνο απλή δεν είναι. Απαιτείται να εντοπιστεί ο ΚΑΕΚ του ακινήτου, να συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία του κτιρίου, να βρεθούν τα στοιχεία και το ΑΦΜ του συντηρητή του ανελκυστήρα, καθώς και μια σειρά από άλλα δεδομένα που προκαλούν «πονοκέφαλο» σε όσους αναλαμβάνουν να βγάλουν εις πέρας την υπόθεση.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Παραθέτουμε 10+5 ερωτήσεις – απαντήσεις με όλες τις πληροφορίες που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές σε πολυκατοικίες.

Τι απογράφεται στο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του υπουργείου Ανάπτυξης;

Ολοι οι εγκατεστημένοι ιδιωτικοί και δημόσιοι ανελκυστήρες εντός της επικράτειας, ανεξάρτητα από το στάδιο συμμόρφωσής τους με τις προβλεπόμενες απαιτήσεις.

Ποιος μπορεί να κάνει την απογραφή;

Η απογραφή δύναται να πραγματοποιείται από τον ιδιοκτήτη ή διαχειριστή του κτιρίου ή και από τον υπεύθυνο συντηρητή ή τον εγκαταστάτη. Ωστόσο, θα πρέπει να συνεννοηθούν μεταξύ τους για να μη δηλώσουν τον ανελκυστήρα δύο φορές.

Τι προβλέπεται για κάθε ανελκυστήρα που απογράφεται;

Κάθε ανελκυστήρας που απογράφεται στο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων αποκτά Μοναδικό Κωδικό Ανελκυστήρα (UUID).

Ποια είναι τα υποχρεωτικά δεδομένα που καταχωρίζονται στο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων;

Τα υποχρεωτικά πεδία είναι:

Α) Τα στοιχεία του ιδιοκτήτη ή του διαχειριστή ή του νόμιμου εκπροσώπου.

Β) Η διεύθυνση του κτιρίου όπου είναι εγκατεστημένος ο ανελκυστήρας.

Γ) Ο αριθμός των στάσεων που πραγματοποιεί ο ανελκυστήρας.

Δ) Το έτος εγκατάστασης του ανελκυστήρα και τα στοιχεία του συντηρητή.

Ποια είναι τα προαιρετικά δεδομένα;

Στην εγγραφή προαιρετικά συμπληρώνονται:

Α) Η ύπαρξη ή μη δήλωσης συμμόρφωσης (σήμανση CE) του εγκατεστημένου ανελκυστήρα.

Β) Η ύπαρξη προηγούμενης πιστοποίησης.

Γ) Αν υπάρχουν εκκρεμότητες τεχνικής αναβάθμισης.

Κι αν στο κτίριο υπάρχουν περισσότεροι ανελκυστήρες;

Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων του ενός ανελκυστήρων στην ίδια διεύθυνση/κτίριο, τότε απαιτούνται ισάριθμες εγγραφές με τα στοιχεία προσδιορισμού ενός εκάστου εξ αυτών.

Τι γίνεται στην περίπτωση που υπάρχει συνιδιοκτησία;

Σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία εγγραφής μπορεί να πραγματοποιηθεί από έναν μόνο συνιδιοκτήτη.

Πώς δηλώνεται ένας ανελκυστήρας που βρίσκεται σε μόνιμη ακινησία;

Στην πλατφόρμα υπάρχει πεδίο στο οποίο ο ιδιοκτήτης του (γιατί δεν υπάρχει συντηρητής) θα μπορεί να δηλώσει υπεύθυνα ότι ο ανελκυστήρας βρίσκεται σε μόνιμη ακινησία πέραν του τριμήνου, ώστε να συμπεριληφθούν και αυτοί οι ανελκυστήρες στην απογραφή.

Τι προβλέπεται για τους ανελκυστήρες που δεν θα απογραφούν;

Αν ένας ανελκυστήρας δεν έχει απογραφεί, δεν θα μπορεί να συντηρηθεί νόμιμα και θα θεωρείται μη ασφαλής. Οι ανελκυστήρες χωρίς αριθμό απογραφής θα σφραγίζονται έως ότου συμμορφωθούν με τα προβλεπόμενα.

Τι πρόστιμα προβλέπονται για όσους δεν συμμορφωθούν και δεν προχωρήσουν στην απογραφή; 

Η μη απογραφή των ανελκυστήρων στο σχετικό Μητρώο εντός της προαναφερόμενης προθεσμίας επισύρει διοικητικό πρόστιμο ανά ανελκυστήρα:

  • 000 ευρώ για ανελκυστήρες που βρίσκονται σε κτίρια με χρήση κατοικίας.
  • 500 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια με επαγγελματική ή μεικτή χρήση (π.χ. στην ίδια πολυκατοικία κάποια διαμερίσματα να αξιοποιούνται ως γραφεία και άλλα ως κατοικίες).
  • 000 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια προσπελάσιμα από το ευρύ κοινό (για παράδειγμα, εμπορικά κέντρα).

Τι γίνεται με τις κυρώσεις που προβλέπονται για όσους δεν πιστοποίησαν/καταχώρισαν μέχρι σήμερα τους ανελκυστήρες τους;

Η επιβολή των κυρώσεων αυτών αναστέλλεται μέχρι τη μεταφορά των στοιχείων των ανελκυστήρων από το Μητρώο Απογραφής στο μόνιμο Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων.

Θα υπάρχει συνέχεια στα πρόστιμα για όσους δεν συμμορφωθούν;

Ναι. Σε επόμενη φάση, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της απογραφής, θα προσδιοριστεί το ύψος των προστίμων που θα επιβάλλονται σε όλους όσοι δεν θα πιστοποιούν τα ασανσέρ τους.

Τι αναμένεται να γίνει όταν ολοκληρωθεί η απογραφή;

Το υπουργείο Ανάπτυξης, που για πρώτη φορά θα γνωρίζει πόσοι ανελκυστήρες υπάρχουν και πού, και κυρίως ποιας ηλικίας είναι, θα μπορέσει να σχεδιάσει την πολιτική του σχετικά με τη σταδιακή υλοποίηση της όλης διαδικασίας επιθεώρησης, πιστοποίησης και καταχώρισης των ανελκυστήρων, η οποία όμως είναι απόλυτα απαραίτητη για την ασφάλεια των πολιτών.

Ποιοι είναι οι τρεις παράγοντες που θα πρέπει να συνεκτιμηθούν για τα περαιτέρω;

Οι τρεις παράγοντες είναι:

Α) Ο αριθμός των ανελκυστήρων ανά ηλικιακή ομάδα χρόνου εγκατάστασής τους.

Β) Η δυνατότητα των μόλις 17 διαπιστευμένων φορέων ελέγχου και των κατασκευαστών – συντηρητών ανελκυστήρων της χώρας να ανταποκριθούν στο τεράστιο έργο του ελέγχου και της ανακαίνισης του μεγαλύτερου αριθμού ανελκυστήρων της χώρας.

Γ) Η δυνατότητα της κοινωνίας και ιδιαίτερα των ιδιοκτητών διαμερισμάτων στις παλαιές πολυκατοικίες να ανταποκριθούν οικονομικά στο κόστος που είναι τόσο μεγαλύτερο, όσο παλαιότερος ο ανελκυστήρας τους.

Τι πρέπει να γίνει για να ανταποκριθούν όλοι στο κόστος;

Η  ΠΟΜΙΔΑ έχει ζητήσει να σχεδιαστούν μέτρα στήριξης των διαχειρίσεων των παλαιών πολυκατοικιών αυτής της κατηγορίας, όπως η δημιουργία προγράμματος επιδότησης μέρους του κόστους αναβάθμισης των συστημάτων ασφαλείας των ανελκυστήρων τους, τύπου «Εξοικονομώ», καθώς και η ένταξη των υλικών για ανελκυστήρες στις επιλέξιμες δαπάνες για την επιστροφή φόρου ύψους 16.000 ευρώ για τα έτη 2025 και 2026. Οπως λένε από την ΠΟΜΙΔΑ, αν δεν υποστηριχτούν με ουσιαστικό τρόπο οι διαχειρίσεις των πολυκατοικιών, όχι μόνο δεν θα υπάρξουν αναβάθμιση και ασφάλεια στους ανελκυστήρες, αλλά σύντομα δεν θα υπάρχουν ούτε καν διαχειριστές γι’ αυτές…

Πηγή: aftodioikisi.gr

Back to top button
Close
Close