Επιχειρείν

Ραδιόφωνο: Συντροφιά για τους ακροατές, υψηλή απόδοση για τα brands!

Από ένα παραδοσιακά αγαπημένο μέσο με μεγάλη απήχηση, το ραδιόφωνο εξελίσσεται μέσα από τη σύγκλιση με τα ψηφιακά κανάλια και μετατρέπεται σε μία δυναμική engagement πλατφόρμα που λειτουργεί προς όφελος των brands.

Σταθερή ανάπτυξη σημειώνει το ραδιόφωνο, τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με έρευνα της The Business Research Company, σε παγκόσμιο επίπεδο η αγορά αναμένεται να αυξηθεί από 21,58 δισ. δολάρια το 2024 σε 22,52 δισ. δολάρια το 2025, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 4,4%. Η ανάπτυξη μπορεί να αποδοθεί στην κυριαρχία των mass media, στη στόχευση της τοπικής αγοράς, στο cost-effective advertising, στις συνήθειες κατανάλωσης ηχητικού περιεχομένου και στο brand awareness μέσω των jingles. Όσον αφορά στην παγκόσμια αγορά του online radio, σύμφωνα με έρευνα της Coherent Market Insights, εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 3,58 δισ. δολάρια το 2025 και αναμένεται να φτάσει τα 10,62 δισ. έως το 2032, παρουσιάζοντας CAGR 16,8%.

Κυρίαρχη δύναμη στο audio
Νέα παγκόσμια στοιχεία από τη World Radio Alliance και τον Egta, επιβεβαιώνουν ότι το ραδιόφωνο παραμένει η κυρίαρχη δύναμη στο audio. Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε για την Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου 2025, δείχνει ότι το ραδιόφωνο φτάνει έως και το 90% του πληθυσμού σε βασικές αγορές, κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο του ad-supported audio listening και παραμένει το πιο αξιόπιστο μέσο παγκοσμίως. Επιπλέον, το live radio κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο του χρόνου ακρόασης: 76% στην Ιρλανδία, 71% στη Γερμανία, 69% στη Φινλανδία και 70% στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενισχύοντας τον ρόλο του ως το audio format που καταναλώνεται περισσότερο. Ακόμα, το 69% Ευρωπαίων και το 70% των πολιτών εκτός ΕΕ θεωρούν το ραδιόφωνο ως την πιο αξιόπιστη πηγή πληροφοριών. Αυτή η εμπιστοσύνη μεταφράζεται σε μεγαλύτερο engagement του κοινού και αξιοπιστία για τους διαφημιζόμενους. Το ραδιόφωνο δε, φτάνει σε περισσότερους ανθρώπους κάθε εβδομάδα από οποιοδήποτε άλλο ηχητικό μέσο. Φτάνει στο 90% του πληθυσμού στην Ιρλανδία και τις Κάτω Χώρες, στο 88% στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο 84% στη Γαλλία και στο 83% στην Πορτογαλία, καθιστώντας το ως ένα από τα πιο ισχυρά ΜΜΕ για τους διαφημιζομένους. Και, σαφώς, το ραδιόφωνο αποτελεί ένα «κινούμενο» mass media. Είναι προσβάσιμο από οποιαδήποτε συσκευή και «συντροφεύει» τους ακροατές καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Το ραδιόφωνο στην Ελλάδα
Εξετάζοντας την εγχώρια αγορά, το 2025, τα έσοδα του ελληνικού ραδιοφωνικού κλάδου εκτιμάται πως θα φτάσουν τα 59,6 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία της IBISWorld. Ενώ οι ακροαματικές συνήθειες μετατοπίζονται προς τις ψηφιακές πλατφόρμες, ιδίως μεταξύ των νεότερων ηλικιών, το ραδιόφωνο εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό μέσο για τις παλαιότερες γενιές, όπως η Gen Χ και οι Baby Boomers. Η χώρα μας δε, κατατάσσεται υψηλά στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τον αριθμό των ραδιοφωνικών σταθμών. «Στην Ελλάδα, λειτουργούν πάνω από 918 ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, κυρίως FM, με τοπική ή περιφερειακή εμβέλεια», σημειώνει η Ελένη Νικολάου, Program & Music Director, 92,9 Kiss. «Εθνική κάλυψη έχει μόνο η κρατική ραδιοφωνία. Αλλά η τεχνολογία με το streaming, δίνει τη δυνατότητα να ακούσεις με ένα μόνο κλικ οποιονδήποτε ραδιοφωνικό σταθμό θέλεις, ανεξάρτητα από την εμβέλεια που έχει». Η ίδια μίλησε και για την αγάπη των Ελλήνων για το ραδιόφωνο. «Οι Έλληνες αγαπούν το ραδιόφωνο και ακούν κατά μέσο όρο 3,5 ώρες την ημέρα. Οι νεότεροι ακροατές συνδυάζουν το ραδιόφωνο με ψηφιακές υπηρεσίες όπως podcast και streaming».

Ο Νίκος Πιτάνιος, Marketing Director, Politis Group Radios, επισημαίνει πως το ραδιόφωνο στην Ελλάδα βρίσκεται σε μια φάση ισχυρής ανανέωσης. «Από τη μία, παραμένει ένα παραδοσιακά αγαπημένο μέσο με τεράστια διείσδυση, ενώ από την άλλη, εξελίσσεται συνεχώς μέσα από τη σύγκλιση με τα ψηφιακά κανάλια. Η ενοποίηση με digital touchpoints – όπως streaming, podcasts, και real-time social interaction – το μετατρέπει σε ένα δυναμικό engagement platform. Σήμερα, δεν μιλάμε πια για ένα μονοδιάστατο broadcast channel, αλλά για ένα hybrid μέσο. Οι ακροατές περιμένουν curated εμπειρίες και personalized περιεχόμενο που να ευθυγραμμίζεται με το lifestyle τους. Αυτό δημιουργεί ένα τοπίο πιο ανταγωνιστικό αλλά και πιο δημιουργικό, όπου η αυθεντικότητα του περιεχομένου και η ανάγκη για τη δημιουργία μιας πιο προσωπικής σχέσης του brand με τον ακροατή κάνουν τη διαφορά».

Αποτελεσματικό μέσο για ευρεία διαφήμιση
Για τα οφέλη της διαφήμισης μέσω ραδιοφώνου, μίλησε η Δέσποινα Κρητικού, Program Manager | Easy 97.2 | Ρυθμός 949 | Antenna Audio. «Το ραδιόφωνο αποτελεί ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέσα για ευρεία διαφήμιση, προσφέροντας συνεχή παρουσία καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας αλλά και τη δυνατότητα συχνής επανάληψης και προσαρμογής του μηνύματος. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι ότι η διαφήμιση εντάσσεται σε ένα οικείο και θετικό περιβάλλον, το οποίο συνδέεται με το πάθος για τη μουσική και την αυθεντική σχέση που χτίζει ο ακροατής με τους παραγωγούς. Χορηγίες, διαγωνισμοί και native content ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη σύνδεση των brands με το κοινό τους».

Η Ελένη Νικολάου εξαίρει το cost-effective χαρακτηριστικό του ραδιοφώνου, που το καθιστά ιδανικό μέσο για τοπική προβολή. «Η παραγωγή και διανομή διαφημίσεων έχουν μικρότερο κόστος από την τηλεόραση και είναι ιδανικό και για τοπικές επιχειρήσεις. Οι παρουσιαστές λειτουργούν ως επιρροή, γιατί οι ακροατές τους θεωρούν οικεία πρόσωπα, π.χ. είναι η παρέα τους το πρωί στον δρόμο για τη δουλειά και αυτή η οικειότητα ενισχύει την αξιοπιστία του διαφημιζόμενου. Οι διαφημιστικές καμπάνιες μπορούν να ενεργοποιηθούν μέσα σε λίγες μέρες, άρα το ραδιόφωνο είναι ιδανικό για επείγουσες ή εποχικές προσφορές. Επίσης, το ραδιόφωνο μπορεί να ενισχύσει τις ψηφιακές, outdoor ή τηλεοπτικές διαφημίσεις, δημιουργώντας συνέργεια». Και συνεχίζει: «Το ραδιόφωνο στην Ελλάδα παραμένει ένα δυνατό μέσο – ισχυρό λόγω της τοπικής του εμβέλειας, της συνήθειας των ακροατών, και της νέας ψηφιακής του διάστασης. Προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα για τα brands που θέλουν να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά και με οικονομικό τρόπο».

Συναισθηματική σύνδεση με το κοινό
Ένα σπάνιο χαρακτηριστικό του ραδιοφώνου εντοπίζει ο Νίκος Πιτάνιος. Τη συναισθηματική σύνδεση με το κοινό. «Οι ακροατές εμπιστεύονται το μέσο και αυτή η εμπιστοσύνη μεταφέρεται και στα brands που επικοινωνούν μέσα από αυτό. Παράλληλα, η ευελιξία του ραδιοφώνου – από παραδοσιακά σποτ μέχρι tailor-made ενέργειες, διαγωνισμούς και experiential activations – επιτρέπει στα brands να χτίσουν ουσιαστική σχέση με τον καταναλωτή. Και όλα αυτά με υψηλή αποτελεσματικότητα σε σχέση κόστους – απόδοσης. Στο τέλος της ημέρας, το ραδιόφωνο δεν “μεταδίδει” απλώς ένα μήνυμα· το ενσωματώνει στην καθημερινότητα του ακροατή».

Από την πλευρά της, η Δέσποινα Κρητικού εξαίρει τον παράγοντα της συντροφικότητας. «Η δύναμη του ραδιοφώνου και η καθιέρωσή του ως ένα από τα πιο αγαπημένα μέσα πηγάζει κυρίως από τη συντροφικότητα που προσφέρει. Ο ραδιοφωνικός παραγωγός γίνεται κομμάτι της καθημερινότητας του ακροατή, από το πρωί μέχρι το βράδυ. Το ραδιόφωνο δεν είναι μόνο μουσική· είναι ενημέρωση, ψυχαγωγία και συναίσθημα. Είναι events στα οποία ερχόμαστε κοντά και γνωριζόμαστε με τους ακροατές μας. Μέσα από αυτή την αμεσότητα, οι παραγωγοί χτίζουν αυθεντικές σχέσεις με το κοινό τους, που ανανεώνονται και δυναμώνουν μέρα με τη μέρα».

Τεχνολογία και νέες μορφές εσόδων
Τις νέες ευκαιρίες που έχει φέρει η τεχνολογία στον χώρο του ραδιοφώνου επισημαίνει η Ελένη Νικολάου. «Η τεχνολογία, τα τελευταία χρόνια, έχει φέρει τεράστιες αλλαγές στον χώρο του ραδιοφώνου, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες τόσο για τους δημιουργούς όσο και για τους ακροατές. Το ραδιόφωνο πλέον δεν περιορίζεται στις συχνότητες FM/AM, αλλά μεταδίδεται μέσω διαδικτύου (web radio, apps, smart speakers). Με αυτόν τον τρόπο, οι σταθμοί αποκτούν παγκόσμια εμβέλεια χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς». Ακόμα, όπως τονίζει η ίδια, η τεχνολογία επιτρέπει τη μετατροπή εκπομπών σε podcasts και αυτό δίνει τη δυνατότητα στους ακροατές να ακούν το αγαπημένο τους πρόγραμμα όποτε θέλουν. «Με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί αποκτούν καλύτερη εικόνα για το κοινό τους, κάτι που βοηθάει στη σχεδίαση και υλοποίηση πιο στοχευμένων επικοινωνιακών πρακτικών. Τα σύγχρονα εργαλεία (software, cloud και AI) κάνουν την παραγωγή περιεχομένου πιο προσιτή και έτοιμη σε λιγότερο χρόνο, δίνοντας τη δυνατότητα στους δημιουργούς να έχουν περισσότερο χρόνο και ευχέρεια στη δημιουργικότητά τους. Επίσης, οι ακροατές συμμετέχουν ζωντανά μέσω social media, chat, apps, ακόμα και με “ψηφιακές κλήσεις” μέσα από το διαδίκτυο. Έτσι, δημιουργείται μια πιο άμεση σχέση σταθμού–κοινού. Η τεχνολογία με όλους αυτούς τους τρόπους, δημιουργεί νέες μορφές εσόδων, αφού ένα ραδιόφωνο μπορεί να είναι ταυτόχρονα You Tube κανάλι, TikTok page και Podcast series», προσθέτει.

Ξεπερνώντας τα όρια της συχνότητας
Η τεχνολογία δε, δίνει ώθηση στο ραδιόφωνο να ξεπεράσει τα όρια της συχνότητας. «H τεχνολογία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την περίοδο ψηφιακού μετασχηματισμού που βιώνει το ραδιόφωνο σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αξιοποίησή της και η καινοτομία δίνουν στο ραδιόφωνο τη δυνατότητα να ξεπεράσει τα όρια της συχνότητας. Streaming, aggregators, micro-sites, apps, podcasts και vidcasts συμβάλλουν στο να φτάσει ποιοτικό και ενδιαφέρον περιεχόμενο στον ακροατή όπου και αν βρίσκεται. Παράλληλα, οι τεχνολογικές εξελίξεις στα εξειδικευμένα λογισμικά αυτοματοποίησης προγραμματισμού και ήχου που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες του ραδιοφώνου, ενισχύουν την αποδοτικότητα, αναβαθμίζουν την ποιότητα και δίνουν νέες δυνατότητες δημιουργίας περιεχομένου και διαφοροποίησης από τους ανταγωνιστές», τονίζει η Δέσποινα Κρητικού.

Ανοίγει ο «δρόμος» για BTL ενέργειες
Για τις ευκαιρίες που «ανοίγει» η τεχνολογία μίλησε και ο Νίκος Πιτάνιος. «Η τεχνολογία έχει μετατρέψει το ραδιόφωνο από ένα τοπικό, αναλογικό μέσο σε ένα πολυκαναλικό οικοσύστημα. Μέσα από mobile apps, smart speakers, social media, podcasts και streaming, η εμπειρία του ακροατή επεκτείνεται και γίνεται διαδραστική. Παράλληλα, η τεχνολογία μάς δίνει δεδομένα και εργαλεία που ενισχύουν τη στόχευση και την προσωποποιημένη επικοινωνία, ενώ ανοίγει τον “δρόμο” για BTL ενέργειες που φέρνουν το κοινό ακόμα πιο κοντά στον σταθμό. Έτσι, το ραδιόφωνο ξεφεύγει από τα όρια της συμβατικής συχνότητας και γίνεται ένα omnichannel εργαλείο που συνοδεύει τον καταναλωτή όπου κι αν βρίσκεται».


Έρχεται το Mega Radio
Σε φάση ραγδαίας ανάπτυξης με άμεσο στόχο την επέκταση και στο ραδιόφωνο βρίσκεται η Alter Ego Media. Στόχος του oμίλου του Βαγγέλη Μαρινάκη είναι να δημιουργήσει ένα ραδιοφωνικό… alter ego του Mega και, μάλιστα, με χρονικό ορίζοντα μέσα στο φθινόπωρο. Εκτός από το My Radio, η Alter Ego Media βάζει στόχο να αποκτήσει και ενημερωτικό ραδιόφωνο με τη σφραγίδα του Mega, το Mega Radio. Σύμφωνα με πληροφορίες του DailyFax, ο όμιλος της Alter Ego Media βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες επαφές για να αγοράσει συχνότητα, ενώ έχει ξεκινήσει και η κατασκευή και διαμόρφωση χώρων για ραδιοφωνικά studio. Η απόφαση για επέκταση στα ερτζιανά έρχεται παράλληλα με τη διεύρυνση του προγράμματος του Mega News με πλήρες πρόγραμμα και το Σαββατοκύριακο, αυτόνομο δελτίο ειδήσεων και νέες εκπομπές.


Κωνσταντίνος Φωτόπουλος, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Audiomax, Πρόεδρος ΔΣ ΕΙΙΡΑ

«Περιμένουμε ανάκαμψη της αγοράς το δεύτερο εξάμηνο του έτους»
«Η ραδιοφωνική αγορά παρουσιάζει σταθεροποιητικές τάσεις σε σχέση με τη διαφημιστική δαπάνη για το πρώτο εξάμηνο του 2025. Περιμένουμε ανάκαμψη κατά το τελευταίο τετράμηνο του έτους. Η ακρόαση παραμένει υψηλή ανάμεσα σε όλες τις ηλικίες, όπως άλλωστε δείχνει και η έρευνα της ΑΕΜΑΡ. Στο σύνολο της εβδομάδας, το 95% του πληθυσμού της Αττικής ακούει ραδιόφωνο. Το ραδιόφωνο παραμένει το πιο αξιόπιστο και αγαπημένο μέσο των πολιτών. Οι ραδιοφωνικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να επενδύουν σε ακόμη μεγαλύτερη επιστημονική καινοτομία με τη χρήση της -εδραιωμένης πλέον- έρευνας ακροαματικότητας της ΑΕΜΑΡ, υπό την εποπτεία του Παντείου Πανεπιστημίου και του καθηγητή κ. Γιώργου Πετράκου. Η ανανέωση της συμφωνίας για τρία έτη με τις εταιρείες ερευνών επιβεβαιώνει τη θεσμική συνέχεια, την αξιοπιστία και τη μεθοδολογική αρτιότητα της έρευνας, ενισχύοντας τη διαφάνεια της αγοράς. Η αδειοδότηση των ραδιοφώνων θα αποτελέσει καθοριστικό βήμα για τον κλάδο. Τα μέλη της ΕΙΙΡΑ παραμένουν δεσμευμένα στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, με ένα σύγχρονο και δίκαιο ρυθμιστικό πλαίσιο που προστατεύει τις επενδύσεις, εξασφαλίζει βιωσιμότητα, ισότιμη πρόσβαση στη διαφημιστική δαπάνη και ποιοτικό περιεχόμενο. Η ΕΙΙΡΑ συμμετέχει ενεργά στον διάλογο με την Κυβέρνηση, με επεξεργασμένες θέσεις, συμβάλλοντας στην επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της μεταρρύθμισης».


Δέσποινα Κρητικού, Program Manager | Easy 97.2 | Ρυθμός 94.9 | Antenna Audio

Περίοδος ψηφιακού μετασχηματισμού
«Το ραδιοφωνικό τοπίο παγκοσμίως βρίσκεται σε μια περίοδο ψηφιακού μετασχηματισμού ενώ, ταυτόχρονα, το ραδιόφωνο ως μέσο συστήνεται στις νέες γενιές οι οποίες προτιμούν το on demand περιεχόμενο. Είναι γεγονός ότι ο ακροατής πλέον δεν περιορίζεται στην παραδοσιακή συχνότητα, αλλά μπορεί να έχει πρόσβαση σε on demand περιεχόμενο ώστε να ακούει τις αγαπημένες του εκπομπές όταν το επιθυμεί και να παρακολουθεί τι γίνεται πίσω από τα μικρόφωνα μέσω των social media. Το ραδιόφωνο εξελίσσεται σε ένα ευρύτερο οικοσύστημα ψυχαγωγίας, όπου η αυθεντική, προσωπική σχέση του παραγωγού με τον ακροατή παραμένει πιο σημαντική από ποτέ».


Νίκος Πιτάνιος, Marketing Director, Politis Group Radios

«Το πιο προσωπικό μέσο»
«Το ραδιόφωνο είναι το πιο προσωπικό μέσο. Συνοδεύει τον ακροατή σε κάθε στιγμή της ημέρας, γίνεται συντροφιά, του προσφέρει αμεσότητα, αυθεντικότητα και ζωντανή επικοινωνία. Δεν είναι απλώς μουσική ή ενημέρωση· είναι φωνές που εμπιστεύεται, πρόσωπα που αισθάνεται ότι γνωρίζει. Ενσωματώνεται στην καθημερινότητα του ακροατή με τρόπο που λίγα μέσα μπορούν να πετύχουν και δημιουργεί μια αυθεντική και unfiltered εμπειρία. Σε μια εποχή όπου ο χρήστης κατακλύζεται από περιεχόμενο και πληροφορία, το ραδιόφωνο διατηρεί μία reliable & familiar voice και αυτή η σύνδεση με τον ακροατή το καθιστά μοναδικό».


Ελένη Νικολάου, Program & Music Director, 92,9 Kiss

«Το ραδιόφωνο, η καθημερινή παρέα του κοινού»
«Το κοινό αγαπάει το ραδιόφωνο, γιατί είναι η καθημερινή παρέα του. Η πρόσβαση είναι εύκολη, είτε οδηγεί στην κίνηση, βρίσκεται στη δουλειά, την ώρα που γυμνάζεται ή είναι στο σπίτι έχει τη δυνατότητα να ακούσει τον αγαπημένο του σταθμό, την αγαπημένη του μουσική, με τον αγαπημένο του παρουσιαστή. Το κοινό χτίζει σχέση εμπιστοσύνης με το ραδιόφωνο που επιλέγει να ακούσει και το ραδιόφωνο προσπαθεί να κρατήσει αυτή τη σχέση ζωντανή. Επίσης, είναι ένα μέσο που γεφυρώνει γενιές και μπορεί να συνδυαστεί με την ψηφιακή εμπειρία π.χ. (ακρόαση μέσω κινητού, έξυπνων ηχείων), καθιστώντας το πάντα διαθέσιμο. Επίσης, κανένας αλγόριθμος μουσικής δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα, ακόμα και στις περιπτώσεις με τις playlist, γιατί και αυτές κάποιος ή κάποιοι άνθρωποι τις επιλέγουν και, στη συνέχεια, τις ψηφίζει το κοινό».

CATEGORIES: Media

Back to top button
Close
Close