Τρίκαλα

Στήριξη Δήμου Τρικκαίων στα αιτήματα των τρικαλινών εφοριακών – Αναλυτικά η επιστολή στον Δήμαρχο Νίκο Σακκά

 

Τα αιτήματα των τρικαλινών εφοριακών, τα οποία όπως τόνισε ο Δήμαρχος Τρικκαίων
Νίκος Σακκάς, στηρίζει ο Δήμος, δίνονται στη δημοσιότητα. Την περασμένη εβδομάδα
(Παρασκευή 2 Μαΐου 2025( ο κ. Σακκάς συναντήθηκε με αντιπροσωπεία του ΔΣ του
Συλλόγου Υπαλλήλων Δ.Ο.Υ. και Κτηματικής Υπηρεσίας Ν. Τρικάλων, που του έθεσαν
θέματα σχετικά με την κεντρικοποίηση υπηρεσιών, με μεταφορά οργανικών θέσεων εκτός
Τρικάλων και με συνακόλουθα προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των
επιχειρηματιών.
Ο Δήμαρχος είχε εκφράσει τη στήριξη του Δήμου στο σύνολο των αιτημάτων. Αυτά
αποτυπώθηκαν σε έγγραφο, το οποίο εστάλη στον Δήμο Τρικκαίων, φέροντας την
υπογραφή του προέδρου του Συλλόγου κ. Βασίλη Προβατά και του γραμματέα κ. Θωμά
Βαλκανιώτη.
Αναλυτικά το κείμενο των αιτημάτων, είναι το ακόλουθο:

«Το Δ.Σ του Συλλόγου Υπαλλήλων Δ.Ο.Υ και Κτηματικής Υπηρεσίας ν. Τρικάλων απορρίπτει
τα σχέδια της Διοίκησης της ΑΑΔΕ για προώθηση του μοντέλου των κεντρικοποιημένων
υπηρεσιών Αττικής – Θεσσαλονίκης στην υπόλοιπη επικράτεια.
Οι κεντρικοποιήσεις αποτελούν το βασικό εργαλείο που αξιοποιεί η Διοίκηση της ΑΑΔΕ
προκειμένου να πετύχει το μεγαλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με το ελάχιστο δυνατό
προσωπικό: να προωθήσει μέσα από την άρση της χωρικής αρμοδιότητας την "ευελιξία των
ανθρώπινων πόρων” που αναφέρει στον ιδρυτικό της νόμο, να πετύχει οικονομίες κλίμακας
και να προωθήσει την ολοένα και μεγαλύτερη ιδιωτικο-οικονομική λειτουργία των
υπηρεσιών μας.
Η επέκταση των κεντρικοποιήσεων συνεπώς, αποτελούν ωμή παραδοχή ότι το ισοζύγιο
προσλήψεων — αποχωρήσεων στον κλάδο θα συνεχίσει να είναι ελλειμματικό, ότι εμείς οι
εργαζόμενοι που βγάζουμε όλη τη δουλειά στις φορολογικές υπηρεσίες θα συνεχίσουμε να
λογιζόμαστε ως αριθμοί, ως κόστος που πρέπει να περιοριστεί και οι ανάγκες μας δε θα
έχουν καμία σημασία. Τις συνέπειες όλων των παραπάνω ήδη βιώνουν οι συνάδελφοι στις
κεντρικοποιημένες δομές Αττικής και Θεσσαλονίκης (ΕΛΚΕ, ΚΕΒΕΙΣ, ΚΕΦΟΔΕ, ΚΕΦΟΚ). Αυτός
είναι ο βασικός λόγος, για τον οποίο απορρίπτουμε τα σχέδια της Διοίκησης της ΑΑΔΕ για
επέκταση των κεντρικοποιήσεων στην Περιφέρεια.
Ενισχυτικά, αναδεικνύουμε ορισμένες ακόμα δυσμενείς συνέπειες και παραμέτρους της
κεντρικοποίησης για τον κλάδο και την κοινωνία γενικότερα που πρέπει να ληφθούν υπόψη και να καταδικαστούν τόσο από τους εργαζόμενους στις φορολογικές υπηρεσίες αλλά και τον λαό συνολικότερα:
Μεταφορά οργανικών θέσεων
Η μεταφορά της οργανικής θέσης συναδέλφων εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τον
τόπο κατοικίας και συμφερόντων τους είναι ένα αρνητικό τετελεσμένο ακόμα και στην
περίπτωση που δεν υπάρχει σε αυτό το στάδιο πρόθεση μετακίνησης. Δεν υπάρχει η
παραμικρή εξασφάλιση για το τι θα συμβεί σε ορίζοντα πέντε, δέκα ή είκοσι χρόνων και ότι
σε πολλούς από εμάς δε θα σταλούν εν μια νυκτί “ραβασάκια” μετακίνησης, όπως έχει γίνει
και στο παρελθόν.
Λειτουργία των περιφερειακών υπηρεσιών
Οι Δ.Ο.Υ. είναι περιφερειακές φορολογικές υπηρεσίες με κάθετη δομή, που περιλαμβάνουν
στη λειτουργία τους όλα τα φορολογικά και εισπρακτικά αντικείμενα και έχουν τμήματα τα
οποία αλληλεπιδρούν και συνεργάζονται μεταξύ τους εύκολα και γρήγορα, με αποτέλεσμα
την εύρυθμη λειτουργία τους, με βάση μάλιστα πρακτικές που έχουν διαμορφωθεί από την
εμπειρία πολλών δεκαετιών.
Αποτελούν ένα δυναμικό μοντέλο φορολογικής υπηρεσίας που έχει δοκιμαστεί και αντέξει
στον χρόνο. έχει προσαρμοστεί στην ελληνική πραγματικότητα με το έντονο γεωγραφικό
ανάγλυφό της και επιπλέον είναι το πιο διαδεδομένο πρότυπο φορολογικής υπηρεσίας στις
χώρες της Ε.Ε..

Τοπικότητα και γνώση των ιδιαιτεροτήτων της κάθε περιοχής
Τα στελέχη των περιφερειακών υπηρεσιών, έχοντας εγγύτερη γνώση του είδους και των
ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των τοπικών δεδομένων, μπορούν να διαχειριστούν με
καλύτερο τρόπο τα διάφορα προβλήματα που ανακύπτουν αλλά και είναι σε θέση να
εστιάσουν ελεγκτικά στις περιοχές και κλάδους επιχειρήσεων με αυξημένη ροπή προς
φοροδιαφυγή.
Πλήθος επιμέρους προβλημάτων στη λειτουργία των κεντρικοποιημένων υπηρεσιών
Στις νεοσύστατες κεντρικοποιημένες υπηρεσίες, έχουν εμφανισθεί δεκάδες προβλήματα σε
κάθε λειτουργική διαδικασία, τα οποία αντιμετωπίζουν καθημερινά οι εργαζόμενοι σε
αυτές, καθώς και οι πολίτες. Η απαρίθμηση και μόνο αυτών θα καταλάμβανε αρκετό χώρο
αλλά ενδεικτικά αναφέρουμε την έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των συστημάτων,
προβλήματα εξοπλισμού, προβλήματα αρχείου, κατανομή του προσωπικού, προβλήματα
στις ηλεκτρονικές εφαρμογές, κ.λπ.. Τα περισσότερα προβλήματα είναι σε γνώση των
επιτελών αλλά οι τελευταίοι αδυνατούν να παρέχουν τις απαραίτητες λύσεις.
Προβλήματα στο επιχειρείν
Η δυσκολία πρόσβασης και επικοινωνίας με την φορολογική αρχή σε όλα τα επίπεδα
δημιουργεί προβλήματα στο επιχειρείν και γενικότερα στην υγιή ανάπτυξη της οικονομίας.
Η συγκέντρωση υπηρεσιών σε μια δομή έχει αποδείξει ότι οδηγεί σε αύξηση της
γραφειοκρατίας, ασυνεννοησία και δημιουργία επιχειρηματικών εμποδίων.

Η δημιουργία των ΚΕΦΟΚ Αττικής και Θεσσαλονίκης έχει δημιουργήσει υπηρεσίες στις
οποίες ακόμα και μια απλή επικοινωνία των πολιτών με κάποιον αρμόδιο δυστυχώς
παρεμποδίζεται από το πολυδαίδαλο τηλεφωνικό κέντρο των υπηρεσιών. Όταν, δε,
παραστεί ανάγκη αυτοπρόσωπης παρουσίας στις κεντρικοποιημένες υπηρεσίες, αυτό
συνεπάγεται και για τις επιχειρήσεις την απώλεια εργατοωρών, λόγω απόστασης και
χρόνου εξυπηρέτησης, καθώς και την επιβάρυνση με δαπάνες μετακίνησης.
Συμβολαιογράφοι και δικηγόροι διατυπώνουν όλο και πιο συχνά παράπονα για αδυναμία
επικοινωνίας με το ΚΕΦΟΚ.
Επίσης, αν κάποιος πολίτης χρειαστεί να εξυπηρετηθεί για διαφορετικά φορολογικά
αντικείμενα τότε θα πρέπει να μεταβεί στις διαφορετικές «μονοθεματικές»
υπηρεσίες/κέντρα όταν με τη λειτουργία των περιφερειακών υπηρεσιών αρκούσε η
μετακίνησή του σε ένα διαφορετικό γραφείο ή το πολύ σε κάποιον άλλον όροφο της ίδιας
υπηρεσίας.
Η εμπειρία άλλων χωρών της ευρωπαϊκής ηπείρου
Από την εμπειρία άλλων φορολογικών συστημάτων στην Ευρώπη, διαπιστώνεται ότι η
ύπαρξη υπερσυγκεντρωμένων υπηρεσιών είναι σε μικρή κλίμακα και υφίσταται παράλληλη
διατήρηση πλήρως δομημένων περιφερειακών υπηρεσιών όπως οι Δ.Ο.Υ..
Στην Γαλλία για παράδειγμα, όχι μόνο δεν αποστερείται η πρόσβαση των πολιτών σε
περιφερειακές μονάδες αλλά, αντίθετα, οι εκεί Αρχές έχουν θεσμοθετήσει τη λειτουργία
ειδικών τμημάτων παροχής συμβουλών σε αυτές, υπάλληλοι των οποίων επισκέπτονται
προληπτικά τις κατά τόπους επιχειρήσεις. λειτουργώντας συμβουλευτικά για την εφαρμογή
του υφιστάμενου φορολογικού πλαισίου.
Ακόμη, επειδή κάποιοι επιτελείς της Α.Α.Δ.Ε. ισχυρίζονται ότι έχουν ως πρότυπο το
βρετανικό σύστημα διοίκησης, θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι και εκεί λειτουργούν
ενδυναμωμένες περιφερειακές φορολογικές υπηρεσίες και όχι αποψιλωμένα κέντρα
εξυπηρέτησης πολιτών. Δυστυχώς, κατά τα φαινόμενα, η κεντρικοποίηση στη χώρα μας
καταλήγει σε ένα ακόμα πείραμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η συνταγματική προστασία της διοικητικής αποκέντρωσης
Σύμφωνα με το άρθρο 101 του ισχύοντος Συντάγματος προβλέπεται ότι.'
«1. Η διοίκηση του Κράτους οργανώνεται σύμφωνα με το αποκεντρωτικό σύστημα.
2. Η διοικητική διαίρεση της Χώρας διαμορφώνεται με βάση τις γεωοικονομικές, κοινωνικές
και συγκοινωνιακές συνθήκες.
3. Τα περιφερειακά όργανα του Κράτους έχουν γενική αποφασιστική αρμοδιότητα για τις
υποθέσεις της περιφέρειάς τους. Τα κεντρικά όργανα του Κράτους, εκτός από ειδικές
αρμοδιότητες, έχουν τη γενική κατεύθυνση, το συντονισμό και τον έλεγχο νομιμότητας των
πράξεων των περιφερειακών οργάνων, όπως νόμος ορίζει.

4. Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να
λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών,
μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους».
Επίσης, στην ανάλυση του Παναγιώτη Πικραμένου που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο του
2023 στην ιστοσελίδα www.syntagmawatch.gr, σχετικά με το άρθρο 101 του Συντάγματος,
αναφέρεται ότι: «Tο άρθρο 101 συνάπτεται με την, κατά το άρθρο 1 παρ. 1 και 2 Σ.,
δημοκρατική αρχή, θεμελιώδη αρχή του πολιτεύματος, διότι συμβάλλει στον δημοκρατικό
μετασχηματισμό των κρατικών λειτουργιών ο οποίος αποβλέπει, μεταξύ των άλλων, στην
εγκατάλειψη των αυταρχικών δομών του συγκεντρωτισμού και την ενίσχυση των
αρμοδιοτήτων των κρατικών οργάνων διοίκησης που βρίσκονται εγγύτερα στον πολίτη.
Άλλωστε σκοπός της διοικητικής οργάνωσης δεν είναι η άσκηση της διοικητικής εξουσίας, η
oποία αποτελεί μέσο και όχι αυτοσκοπό σε μια δημοκρατική πολιτεία, αλλά (σκοπός) είναι
η προστασία του γενικού συμφέροντος υπό την έννοια της εξυπηρέτησης του Λαού ώστε να
εξασφαλισθεί η ισόρροπη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξή του».
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. δεν μπορεί να λειτουργεί με τρόπο
αντίθετο προς τις επιταγές του Συντάγματος».
Από το γραφείο Τύπου του Δήμου Τρικκαίων

Back to top button
Close
Close