ΤρίκαλαΨυχολογία

Ποιος ο ρόλος των Λογοθεραπευτών στα άτομα με σύνδρομο Down;

 

Η Παγκόσμια Ημέρα Συνδρόμου Down (WDSD), 21 Μαρτίου, είναι μια παγκόσμια ημέρα ευαισθητοποίησης που γιορτάζεται επίσημα από τα Ηνωμένα Έθνη από το 2012.

Η ημερομηνία για το WDSD είναι η 21η ημέρα του 3ου μήνα, επιλέχθηκε για να υποδηλώσει τη μοναδικότητα του τριπλασιασμού (τρισωμία) του 21ου χρωμοσώματος που προκαλεί το σύνδρομο Down.

Τι είναι το Σύνδρομο Down;

Το σύνδρομο Down είναι μια γενετική διαταραχή που προκαλείται όταν η μη φυσιολογική κυτταρική διαίρεση έχει ως αποτέλεσμα ένα επιπλέον πλήρες ή μερικό αντίγραφο του χρωμοσώματος 21. Αυτό το επιπλέον γενετικό υλικό προκαλεί τις αναπτυξιακές αλλαγές και τα φυσικά χαρακτηριστικά του συνδρόμου Down.

Το σύνδρομο Down ποικίλλει σε βαρύτητα μεταξύ των ατόμων, προκαλώντας δια βίου διανοητική αναπηρία και αναπτυξιακές καθυστερήσεις. Είναι η πιο κοινή γενετική χρωμοσωμική διαταραχή και αιτία μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά. Επίσης συχνά προκαλεί άλλες ιατρικές ανωμαλίες, συμπεριλαμβανομένων καρδιακών και γαστρεντερικών διαταραχών.

Η καλύτερη κατανόηση του συνδρόμου Down και οι πρώιμες παρεμβάσεις μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής των παιδιών και των ενηλίκων με αυτή τη διαταραχή και να τους βοηθήσουν να ζήσουν ικανοποιητική ζωή.

Το σύνδρομο Down μπορεί να επηρεάσει τις μαθησιακές ικανότητες με διάφορους τρόπους, αλλά συνήθως προκαλεί ήπια έως μέτρια διανοητική έκπτωση. Τα παιδιά με σύνδρομο Down παρουσιάζουν καθυστερήσεις στην ομιλία και τις κινητικές δεξιότητες και μπορεί να χρειάζονται βοήθεια με την αυτοφροντίδα, όπως το ντύσιμο και την περιποίηση.

Όπως και με άλλες καταστάσεις που σχετίζονται με τη μαθησιακή δυσκολία, κάθε άτομο με σύνδρομο Down είναι ένα άτομο και με τη σωστή υποστήριξη και ευκαιρίες, μπορεί να ζήσει μια ευτυχισμένη και γεμάτη ζωή.

 

Ποια είναι η αναπτυξιακή εικόνα ενός παιδιού με σύνδρομο Down;

Πολλά μωρά με Σύνδρομο Down εμφανίζουν μυϊκή ατονία, δεν κλαίνε όσο συχνά κλαίνε άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας και δυσκολεύονται στο θηλασμό. Ξεκινούν και παρουσιάζουν συγκεκριμένα σωματικά χαρακτηριστικά και από μικρή ηλικία διακρίνονται τα κοινά χαρακτηριστικά στο πρόσωπο.

Συχνά εμφανίζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας και αργότερα δυσκολίες στο διάλογο και τη συζήτηση, προβλήματα με την λεπτή και αδρή κινητικότητα, για παράδειγμα μπορεί να αργήσουν να περπατήσουν ή να δυσκολευτούν στη γραφή, παρουσιάζουν συμπεριφοριστικά προβλήματα, όπως επιθετικότητα ή αυτοτραυματισμό, δυσκολίες στην αυτοεξυπηρέτηση τους, όπως στη χρήση της τουαλέτας, την ένδυση ή τη σίτιση, διάσπαση προσοχής, δυσκολία στην επεξεργασία οδηγιών, καθώς και μαθησιακές και κοινωνικές δυσκολίες.

Κατανοώντας πώς η ανάπτυξη και η μάθηση διαφέρουν για τα παιδιά με σύνδρομο Down, μπορούμε να επινοήσουμε πιο αποτελεσματικές διδακτικές προσεγγίσεις και θεραπείες.

Αξιολόγηση και πρώιμη παρέμβαση

Η πρώιμη αξιολόγηση και παρέμβαση των ατόμων με Σύνδρομο Down είναι σημαντική, καθώς μειώνει το κενό μεταξύ των αναπτυξιακών δεξιοτήτων των ατόμων αυτών σε σχέση με άλλα παιδιά τυπικής ανάπτυξης.

Όσο πιο γρήγορα σχεδιαστεί και εφαρμοστεί μια θεραπευτική παρέμβαση, τόσο πιο εύκολα θα μπορέσει να βοηθηθεί ένα παιδί και να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του.

Συνιστάται η θεραπευτική παρέμβαση ενός παιδιού να ξεκινάει πριν συμπληρωθεί το 3ο έτος της ηλικίας του.

 

Ποιος ο ρόλος των Λογοθεραπευτών στα άτομα με σύνδρομο Down;

Οι λογοθεραπευτές παίζουν σημαντικό ρόλο στη θεραπεία ατόμων με σύνδρομο Down. Η λογοθεραπεία βελτιώνει, υποστηρίζει και αναπτύσσει τις δεξιότητες ομιλίας, γλώσσας και επικοινωνίας. Επιπλέον, βοηθά το άτομο με τις δυσκολίες που μπορεί να έχει το άτομο με την κατάποση και τη μάσηση τροφών.

Οι λογοθεραπευτές θα εργαστούν σε διάφορους τομείς του λόγου, της γλώσσας και της επικοινωνίας και θα έχουν ως στόχο:

  • Βελτίωση των στοματικών κινητικών δεξιοτήτων.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων μάσησης και κατάποσης.
  • Ανάπτυξη αναδυόμενων γλωσσικών δεξιοτήτων.
  • Βελτίωση και ανάπτυξη ήχων ομιλίας.
  • Χρήση εναλλακτικής και επαυξητικής επικοινωνίας π.χ. νοηματική γλώσσα και οπτικά βοηθήματα για την υποστήριξη της εκμάθησης γλωσσών.
  • Αύξηση του λεξιλογίου.

Καρκανιά Εύη Msc Λογοθεραπεύτρια-Λογοπεδικός

Εmail επικοινωνίας – διευκρινήσεων: tobalonitoulogou@gmail.com

Follow on Instagram: speech_balloon

«Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης-αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής-αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»

 

Back to top button
Close
Close