Κοντοτόλη: «Η κυβέρνηση οδηγεί το δημόσιο σχολείο σε απαξίωση. Οι εκπαιδευτικοί, μόνοι, κρατούν όρθια την εκπαίδευση».

Στη Βουλή έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία της Βουλευτή
Τρικάλων Μαρίνας Κοντοτόλη την εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία
της χώρας, με χιλιάδες κενά σε εκπαιδευτικούς, σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές και
γενικευμένη απαξίωση του δημόσιου σχολείου.
Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατέθεσαν
σήμερα 12 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλώντας την κα Υπουργό να απαντήσει στη
Βουλή για τα ζητήματα που θέτει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.),
αναδεικνύοντας ότι τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς:
τα κενά σε εκπαιδευτικούς ξεπερνούν τις 10.000 θέσεις,
οι σχολικές υποδομές είναι σε κακή κατάσταση,
οι εκπαιδευτικοί εργάζονται εξουθενωμένοι και χαμηλά αμειβόμενοι,
ενώ πολλοί μαθητές στερούνται ακόμα και τη μεταφορά τους στα σχολεία.
Αντί η κυβέρνηση να δώσει λύσεις, επιλέγει να στοχοποιεί και να απαξιώνει τους
εκπαιδευτικούς, επιμένοντας σε πολιτικές πειθάρχησης μέσω της αξιολόγησης,
χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη στο έργο τους.
Το δημόσιο σχολείο καταρρέει κάτω από το βάρος της αδιαφορίας και των
πολιτικών επιλογών της κυβέρνησης. Οι εκπαιδευτικοί, μέσα σε συνθήκες
ανασφάλειας και οικονομικής πίεσης, κρατούν όρθια την εκπαίδευση και το
δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση. Αντί για στήριξη, εισπράττουν απαξίωση και
απειλές.
Η κυβέρνηση οφείλει να στηρίξει ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς και να επενδύσει
στο δημόσιο σχολείο. Χωρίς τους ανθρώπους της εκπαίδευσης, δεν υπάρχει μέλλον
για τα παιδιά και τη χώρα.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 6 Νοεμβρίου 2025
Προς την κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: Εκρηκτική κατάσταση στα σχολεία. Μαζικά κενά, ελλείψεις και απαξίωση
του δημόσιου σχολείου.
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.), με ανακοίνωσή της, καλεί τους
εκπαιδευτικούς σε μαζική συμμετοχή στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την
Πέμπτη 6 Νοεμβρίου, καθώς και στα συλλαλητήρια που πραγματοποιούνται σε όλη
τη χώρα, προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για την εκρηκτική κατάσταση που
επικρατεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με τη Δ.Ο.Ε., βρισκόμαστε ήδη στον 3ο μήνα λειτουργίας των σχολείων,
και:
τα κενά σε εκπαιδευτικούς ανέρχονται σε τουλάχιστον 10.000,
οι υποδομές και οι σχολικές εγκαταστάσεις παρουσιάζουν σοβαρές
ελλείψεις και φθορές,
εκπαιδευτικοί και μαθητές βρίσκονται σε καθεστώς εξουθένωσης, με
πολλούς μαθητές να στερούνται ακόμη και τη μεταφορά τους στα σχολεία,
οι μισθοί των εκπαιδευτικών είναι ανεπαρκείς για την κάλυψη των βασικών
τους αναγκών, ιδίως μέσα σε συνθήκες ακρίβειας.
Αντί να επιλύσει αυτά τα οξυμένα προβλήματα, το Υπουργείο Παιδείας – σύμφωνα
με τη Δ.Ο.Ε. – επιλέγει να στοχοποιεί και να απαξιώνει τους εκπαιδευτικούς,
διατηρώντας ένα εργασιακό καθεστώς ανασφάλειας, χαμηλών αποδοχών και
ελαστικών σχέσεων εργασίας. Παράλληλα, επιμένει στην εφαρμογή
αντιπαιδαγωγικών πολιτικών, όπως η αξιολόγηση που λειτουργεί ως εργαλείο
πειθάρχησης και όχι βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου.
Οι εκπαιδευτικοί, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση της Δ.Ο.Ε., κρατούν όρθιο το
δημόσιο σχολείο και παλεύουν για το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση.
Μεταξύ άλλων, ζητούν:
Κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό με μόνιμους
διορισμούς,
Πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς,
Επαρκή χρηματοδότηση για τη συντήρηση και λειτουργία των σχολείων,
Τερματισμό των πιέσεων και απειλών απέναντι σε εκπαιδευτικούς που
συμμετέχουν σε κινητοποιήσεις,
Αναστολή των ατελείωτων “καινοτόμων δράσεων” που διαταράσσουν τη
διδακτική διαδικασία και το ωρολόγιο πρόγραμμα.
Είναι προφανές ότι η σημερινή κατάσταση οδηγεί το δημόσιο σχολείο σε
λειτουργική παράλυση και εκπαιδευτική υποβάθμιση, με δραματικές συνέπειες
για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Με βάση τα παραπάνω:
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
1. Πώς προτίθεται το Υπουργείο να αντιμετωπίσει άμεσα τα 10.000 κενά στην
πρωτοβάθμια εκπαίδευση και να διασφαλίσει τη συνεχή λειτουργία όλων
των σχολείων;
2. Θα προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να πάψει το
καθεστώς της επισφαλούς απασχόλησης και των ελαστικών σχέσεων
εργασίας;
3. Προτίθεται να αυξήσει τους μισθούς των εκπαιδευτικών, ώστε να
ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες ζωής;
4. Θα υπάρξει έκτακτη χρηματοδότηση για την κάλυψη λειτουργικών και
κτηριακών αναγκών των σχολικών μονάδων;
5. Ποια μέτρα σκοπεύει να λάβει το Υπουργείο για την προστασία των
εκπαιδευτικών από διοικητικές πιέσεις και απειλές όταν συμμετέχουν σε
νόμιμες συνδικαλιστικές κινητοποιήσεις;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Κοντοτόλη Μαρίνα
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Καραμέρος Γεώργιος
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)
Ψυχογιός Γεώργιος

