Fashion

Η Λαρισαία αρχιτέκτονας που ζει στη Σαουδική Αραβία και πάντρεψε τη μόδα με την αρχιτεκτονική

Αν και η τρέχουσα πολιτικοοικονομική πραγματικότητα και οι δυσοίωνες προβλέψεις για τον φετινό χειμώνα έχουν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των συζητήσεων σε ιδιωτική και δημόσια σφαίρα, ευτυχώς η επικαιρότητα «φροντίζει» να μας τροφοδοτεί και με έτερα θέματα, προς ανακούφιση του νου! Ένα από αυτά τα θέματα είναι σίγουρα η εβδομάδα μόδας -γνωστή και ως «Fashion Week»- Είναι η εβδομάδα μόδας ένα θέμα που δεν έχει μόνο εμπορικό ενδιαφέρον, αλλά μπορεί να συνδεθεί και με άλλες διαστάσεις της ζωής μας; Μπορεί η μόδα να κινητροδοτήσει ανήσυχα, δημιουργικά, ταλαντούχα, διαφορετικά υποκείμενα και ομάδες; Η απάντηση ίσως κρύβεται στην ουσιαστική σχέση που ιστορικά είχαν ο κόσμος της μόδας και οι τάσεις αυτής, με την κοινωνία και την πολιτική: Δεν είναι λίγες οι φορές άλλωστε, που η μόδα έχει συνδεθεί με ιδεολογίες, κινήματα, αξιοκρατικά συστήματα, κοινωνικές τάξεις, κουλτούρες.

 

Χωρίς αμφιβολία, τα πολύ εντυπωσιακά στοιχεία με τον χώρο της μόδας, είναι κυρίως δύο: Πρώτον, ότι παρέχει ένα «no limits» πεδίο στους δημιουργούς της, σε επίπεδο έμπνευσης: Στη μόδα όλα μπορούν να συνδυαστούν,  όλα μπορούν να αποτελέσουν έμπνευση, όλα μπορούν να αποτελέσουν τάση. Κοινώς ισχύει το: «The sky is the limit».  Γι’ αυτόν πιθανώς τον λόγο, ισχύει το δεύτερο εντυπωσιακό στοιχείο: Το ότι η μόδα είναι απολύτως απρόβλεπτη. Συνεπώς, καθόλου ανιαρή τόσο για τους δημιουργούς, όσο και για τους αποδέκτες της: Πρόκειται σαφώς για μια ενδιαφέρουσα μορφή επικοινωνίας μεταξύ δημιουργών και κοινού, η οποία αποκλείεται να έχει βαρετό περιεχόμενο…

Μια από αυτές τις άκρως απρόσμενες, πλην όμως ενδιαφέρουσες στιγμές στον χώρο της μόδας, ήταν η συνεργασία διάσημων οίκων μόδας με ισχυρά brands της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίες οδήγησαν στο παρελθόν σε εξαιρετικά καλλιτεχνικά δημιουργήματα, με βασικό τους χαρακτηριστικό, την περιορισμένη έκδοσή τους: ξεχωριστά αυτοκίνητα «limited edition»: Peugeot 205 και Lacoste (1984), Fiat 500C by Gucci (2011), Mercedes-Benz S-Class x Swarovski (2015), Maserati Quattroporte – Ermenegildo Zegna (2014), Mercedes-Benz 300 SL – BAPE (1996), Volkswagen Golf GTI – Adidas (2010).

Ο μήνας Σεπτέμβριος είναι και επίσημα ο «Μήνας της Μόδας». Πρώτη η  Νέα Υόρκη άνοιξε την αυλαία των ανοιξιάτικων συλλογών 2023 των οίκων μόδας (8-12 Σεπτεμβρίου), οι εβδομάδες μόδας σε Λονδίνο (16-20 Σεπτεμβρίου) και Μιλάνο (17-22 Σεπτεμβρίου) ακολουθούν, και η αυλαία πέφτει με την εβδομάδα μόδας στο Παρίσι, τέλος Σεπτεμβρίου. Ο απόλυτα, μη προβλέψιμος χώρος της μόδας, για άλλη μια φορά επιβεβαιώνει ότι μπορεί να αποτελέσει ανεξάντλητο πεδίο έμπνευσης για τους λάτρεις της: επαγγελματίες και ερασιτέχνες. Μια τέτοια περίπτωση,  είναι και η Λαρισαία Βικτώρια Λύτρα, η οποία ζει μεταξύ Λάρισας και  Ριάντ στη Σαουδική Αραβία, συνδυάζοντας αριστοτεχνικά-προς το παρόν ερασιτεχνικά-, τη μόδα με την αρχιτεκτονική!

 

 

Η σύλληψη δική της, η έμπνευση δική της: Πηγή της έμπνευσής της, η αγάπη της για τη μόδα σε συνδυασμό με τις σπουδές της, τις γνώσεις της και την αγάπη της για την αρχιτεκτονική… Ξεκινώντας από μικρή ηλικία να ξεφυλλίζει περιοδικά μόδας και αρχιτεκτονικής, αποφάσισε να σπουδάσει αρχιτεκτονική, αναζητώντας ωστόσο πάντα τον τρόπο να συνδυάσει τους δύο «φαινομενικά» ασύμβατους κόσμους. Πράγματι, στο πλαίσιο των σπουδών της, πραγματοποίησε μια ερευνητική μελέτη, μέσα από την οποία ανακάλυψε ότι οι δύο κόσμοι, μόνο ασύμβατοι δεν είναι: Πίσω από κάθε σχέδιο, κρύβονται κοινές τεχνικές. Δεν είναι λίγες οι φορές, που η αρχιτεκτονική «εμπνέεται» από τη μόδα -όπως η περίπτωση των πτυχώσεων των ρούχων, που πολλοί αρχιτέκτονες υιοθετούν στον σχεδιασμό κτιρίων-, ισχύει όμως και το αντίστροφο: Η μόδα εμπνέεται από την αρχιτεκτονική, με τελικό αποτέλεσμα τη δημιουργία ρούχων, ως πραγματικά «αρχιτεκτονικά αριστουργήματα»!

 

Όπως μας εξομολογείται η ίδια, η κοινή συνισταμένη των δύο κόσμων, πάνω στην οποία δομείται η όποια τεχνική, είναι η αισθητική. Ειδικότερα, η αισθητική διέπει και χαρακτηρίζει τελικά το τελικό παραγόμενο αποτέλεσμα σε τρεις κλάδους: την αρχιτεκτονική, τη μόδα και το design (σχεδιασμός αντικειμένων). Η αισθητική είναι αυτή που διακρίνει και ξεχωρίζει τον αρχιτέκτονα, τον σχεδιαστή μόδας, τον οποιοδήποτε ανήκει σε μια δημιουργική ομάδα, η οποία εργάζεται για ένα αποτέλεσμα, είτε αυτό αφορά στον κόσμο της μόδας, είτε αυτό αφορά στον κόσμο της αρχιτεκτονικής.

Άλλωστε, σύμφωνα με την ίδια, πλέον, η δυνατότητα επαγγελματικής πορείας σε μεγάλους οίκους μόδας πραγματοποιείται μέσα από την οπτική της ένταξης σε μια δημιουργική ομάδα, στην οποία πριν την εφαρμογή του όποιου σχεδίου, η εύρεση της ιδέας, της καινοτομίας -το concept- κατέχει κεντρική θέση. Σε αυτό το σημείο ακριβώς είναι που τα διαφορετικά backgrounds των μελών της ομάδας -όπως είναι ένας επαγγελματίας αρχιτέκτονας- μπορούν να συμβάλλουν εξαιρετικά στον σχεδιασμό ρούχων που παρουσιάζονται στις πασαρέλες των «fashion weeks» ανά τον κόσμο! Χαρακτηριστική περίπτωση ήταν o δημιουργικός διευθυντής -creative director- της «Louis Vuitton», Virgil Abloh, o οποίος αν και είχε σπουδάσει αρχιτεκτονική, μεταπήδησε στον κόσμο την μόδας, εφαρμόζοντας σε αυτή, τις γνώσεις που είχε συγκεντρώσει κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Και για την ίδια όμως, ο συνδυασμός των δύο κόσμων, είναι ένας στόχος επαγγελματικός που φαντάζει ως ιδανικό επαγγελματικό σενάριο, με ανοιχτούς ορίζοντες δημιουργίας, τόσο αρχιτεκτονικά όσο και σχεδιαστικά για τη μόδα.

Η Βικτωρία Λύτρα είναι Λαρισαία αρχιτέκτονας, ζει μεταξύ Λάρισας και Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας. Διατηρεί προσωπικό blog, με θέμα όλα τα παραπάνω -αρχιτεκτονική, μόδα, design- σε έναν πολύ ενδιαφέροντα συνδυασμό: https://formfollowsfashion.gr/

Στις παρακάτω φωτογραφίες έχει συνδυάσει αρχιτεκτονικά κτίρια με ρούχα οίκων μόδας, εντοπίζοντας τις κοινές τεχνικές:

Δείτε φωτογραφίες:

Curves in volume, Architecture: Heydar Aliyev Cultural Centre in Baku, Azerbaijan, designed by Zaha Hadid Architects, Fashion: Gaurav Gupta Moondust Collection Couture 17/18
Folds (fins) in volume, Architecture: Sydney Opera House , Australia, designed by Jorn Utzon, Fashion: 60’s MOD inspiration via @ropphire
Transparency in skin, Architecture: Glass Pavillion at the Toledo Museum of Art in Ohio, USA, designed by SANAA Architects, Fashion: Paris Fashion Week Streetstyle via @vogue.es
: Blurring in volume, Architecture: Cleveland Clinic Lou Ruvo Center for Brain Health in Nevada, USA, designed by Frank Gehry Architects, Fashion: Givenchy FW18
Curves in volume – Folds in skin, Architecture: One Ocean, Thematic Pavillion Expo 2012, in South Korea designed by SOMA Architecture, Fashion: Paco Rabanne SS12
Second skin, Architecture: Yas Viceroy Hotel designed by Asymptote Architecture, Fashion: Iris van Herpen – “Transforming Fashion” exhibition
3D Pattern, Architecture: Louvre Museum Abu Dhabi designed by Jean Nouvel, Fashion: 3D Pangolin Dress by Threeasfour
“The Coin”, Architecture: Aldar Headquarters designed by MZ Architects, Fashion: Iris van Herpen FW16
Lighting solid and void, Architecture: Al Bahr Towers designed by Aedas Architects, Fashion: Iris van Herpen Ready-to-Wear SS16

Κατερίνα Δημηνίκου

Back to top button
Close
Close