Από αριστίνδην υποψηφίους μέχρι πρόωρες εκλογές… H ΠΕΔ Ηπείρου «αποκωδικοποιεί» τον νέο εκλογικό νόμο

Από… αριστίνδην υποψηφίους μέχρι… πρόωρη προσφυγή στις κάλπες προβλέπει ο νέος εκλογικός νόμος για την αυτοδιοίκηση που αποτελεί ένα από τα πιο δυσνόητα και σύνθετα πονήματα..
Η κατάργηση του δεύτερου γύρου των εκλογών και ισχύοντος νόμου προκαλεί ήδη αντιδράσεις στον χώρο της αυτοδιοίκησης, η οποία ουδέποτε ζήτησε την αλλαγή του εκλογικού νόμου που εφαρμόστηκε στις τελευταίες εκλογές..
Ο νέος νόμος που αποτελεί ένα από τα κεφάλαια στον Κώδικα που δόθηκε για διαβούλευση φέρει σειρά αλλαγών και ίσως οδηγήσει σε απίστευτες καταστάσεις τα επόμενα χρόνια.
Από υποψήφιους αριστίνδην, που θα εκλέγονται δηλαδή χωρίς σταυρό προτίμησης (κάτι σαν τους βουλευτές Επικρατείας) μέχρι και πρόωρη προσφυγή σε κάλπες και βέβαια εκλογή με 42% και δικαίωμα δεύτερης επιλογής, συνθέτουν ένα παράξενο παζλ…
Το νέο εκλογικό νόμο «αποκωδικοποίησε» η ΠΕΔ Ηπείρου η οποία στη συνεδρίαση της Παρασκευής έδωσε στη δημοσιότητα τις βασικές της ενστάσεις και τα σημεία που εγείρουν ερωτήματα και προβληματισμούς.
Η εκλογή συμβουλίων στις Δημοτικές Κοινότητες
Προβλέπεται η μη εκλογή Συμβουλίων στις Δ.Κ. της έδρας του Δήμου. Η πρόβλεψη αυτή πρέπει να αναιρεθεί γιατί τα Συμβούλια στις Δ.Κ. των εδρών των Δήμων, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, λόγω του μεγέθους των οικισμών και κοινοτήτων και των συνακόλουθων πολλών και μεγάλων προβλημάτων που εμφανίζονται, η αντιμετώπιση των οποίων με όρους εγγύτητας, απαιτεί τη λειτουργία αρχής σε επίπεδο Δ.Κ. Επίσης, οι έδρες των Δήμων έχουν ιστορικό χαρακτήρα, καθώς στη συντριπτική τους πλειονότητα συνδέονται με τους προ – καποδιστριακούς Δήμους και η ύπαρξη αρχής, με τη μορφή του Συμβουλίου της Δ.Κ. αναδεικνύει σε ένα συμβολικό αλλά και ουσιαστικό επίπεδο, το ρόλο και τη σημασία των πρωτευουσών των Δήμων στην ιστορική εξέλιξη αλλά και στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα μιας περιοχής.
Η κατάθεση υποψηφιοτήτων
Προβλέπεται προθεσμία για την υποβολή των υποψηφιοτήτων, η 20η Σεπτεμβρίου του έτους διενέργειας των εκλογών, οι οποίες όπως προβλέπει ο νέος Κώδικας θα διεξάγονται την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου, δηλαδή η κατάθεση των δηλώσεων υποψηφιοτήτων ολοκληρώνεται δύο (2) μήνες πριν τις εκλογές. Εκτιμάται ότι η χρονική αυτή διάρκεια είναι πολύ μεγάλη και προτείνεται να ορισθεί νέα προθεσμία περί τα μέσα Οκτωβρίου, καθώς αφενός θα διευκολυνθεί η διαδικασία κατάρτισης των συνδυασμών (που απαιτεί τη συμπερίληψη εκατοντάδων υποψηφίων) ενώ ο υπολειπόμενος χρόνος για τις σχετικές προετοιμασίες είναι απολύτως επαρκής.
Εναλλακτική ψήφος
Πρόκειται για μια μεγάλη καινοτομία η εφαρμογή της οποίας αποτελεί αίνιγμα, καθώς δεν μπορεί να προβλεφθεί η αντίδραση των ψηφοφόρων.
Το 42% + 1
Η πρόβλεψη αυτή είναι προβληματική γιατί συμβάλλει στην μειωμένη νομιμοποίηση των δημοτικών αρχών, οι οποίες ενδέχεται να εκλεγούν με ποσοστό που δεν αποτελεί πλειοψηφία στην τοπική κοινωνία.
Δεύτερο στάδιο προσμέτρησης
Η πρόβλεψη αυτή έρχεται να προστεθεί στις δύο προηγούμενες προβληματικές προβλέψεις και να εντείνει ακόμη περισσότερο τον σκεπτικισμό για το νέο εκλογικό σύστημα. Χωρίς να υπάρχει καμία βεβαιότητα για την επιτυχία του μέτρου και με δεδομένο ότι ο επιτυχών συνδυασμός ακόμη και στο στάδιο της 2ης καταμέτρησης θεωρείται ο συνδυασμός που μπορεί να αποκτήσει την σχετική πλειοψηφία, καθίσταται σαφής η προοπτική εκλογής δημοτικών αρχών με αισθητά μειωμένη εκλογική και πολιτική νομιμοποίηση. Η συνθήκη αυτή δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την αποδυναμωμένη λειτουργία τους ως δημοτικών αρχών.
Η κατανομή εδρών
Διατηρείται η πρόβλεψη για την κατανομή στον επιτυχόντα συνδυασμό των 3/ 5 των εδρών του Δ.Σ. Η πρόβλεψη αυτή στην περίπτωση όπου ο επιτυχών συνδυασμός διαθέτει τη σχετική μόνο πλειοψηφία, συνιστά μείζον πρόβλημα δημοκρατικής νομιμοποίησης και λειτουργίας.
Εκούσια προκήρυξη εκλογών
Πρόκειται για μια ακόμη καινοτομία η οποία δεν φαίνεται να στοχεύει στην αντιμετώπιση υπαρκτών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι, αλλά δημιουργεί χωρίς κανένα λόγο νομική βάση αποσταθεροποίησης των Δημοτικών Αρχών, μεσούσης της δημοτικής περιόδου. Η Τ.Α. αποτελεί μια νησίδα ασφάλειας και σταθερότητας στο πλαίσιο της λειτουργίας του κράτους, ανεξάρτητα από τις πολιτικές εξελίξεις σε εθνικό επίπεδο και με την ιδιότητα αυτή, προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες στην κοινωνία. Με την προτεινόμενη διάταξη υπονομεύεται το πλαίσιο σταθερότητας και ασφάλειας λειτουργίας της Τ.Α. και δημιουργείται πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη τυχοδιωκτικών και προσωπικών επιλογών, με αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των θεσμών.
Οι ανεξάρτητοι κάνουν… παράταξη!
Σε συνέχεια του προβληματισμού που αναπτύχθηκε λόγω της πρόβλεψης για πρόωρες εκλογές, η συγκεκριμένη πρόταση προσθέτει ένα ακόμη στοιχεία ανασφάλειας και έλλειψης σταθερότητας κατά τη διάρκεια της δημοτικής περιόδου, αφού δίνει την ευκαιρία τεχνητής δημιουργίας ετερόκλητων παρατάξεων, οι οποίες αποκτούν αναβαθμισμένο ρόλο και βήμα στα Δημοτικά Συμβούλια, χωρίς τα μέλη τους να έχουν εκλεγεί ως ενιαίο σύνολο και κατά παράβαση της εντολής που έχουν λάβει από το εκλογικό σώμα.

