Τρίκαλα

Η εστίαση στα Τρίκαλα αλλάζει – Μειώσεις τζίρου, λουκέτα και νέες προκλήσεις


Η αγορά εστίασης στα Τρίκαλα περνά ίσως την πιο δύσκολη της φάση την τελευταία δεκαετία. Με τον τζίρο να υποχωρεί συνεχώς, τα κόστη λειτουργίας να αυξάνονται και τη ζήτηση να περιορίζεται λόγω οικονομικής στενότητας, πολλοί επιχειρηματίες του κλάδου αναγκάζονται να βάλουν «λουκέτο» – και όχι μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες.

Το πρόβλημα δεν είναι μεμονωμένο. Η κατάσταση αυτή καταγράφεται έντονα και σε άλλες πόλεις, όπως η Λάρισα, αλλά στα Τρίκαλα φαίνεται πως παίρνει ιδιαίτερες διαστάσεις. Ο καύσωνας, ο οποίος καθιστά αφόρητη την παραμονή σε εξωτερικούς χώρους τις μεσημεριανές ώρες, οι αυξημένες τιμές στην ενέργεια και το ΦΠΑ που διατηρείται σε υψηλά επίπεδα (23% σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων), έχουν δημιουργήσει έναν ασφυκτικό συνδυασμό.

«Ο κόσμος θέλει να βγει, αλλά δεν έχει»

Καταστηματάρχης της πόλης, μιλώντας στο ρεπορτάζ του ΤΡΙΚΑΛΑΙΔΕΕΣ , περιγράφει την εικόνα με δραματικούς όρους:

«Στα Τρίκαλα έχουμε μείωση του τζίρου, γιατί ο κόσμος δεν επιλέγει την πόλη τους καλοκαιρινούς μήνες. Η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη, καθώς και φέτος έχουμε πολλά κλεισίματα καταστημάτων, όχι μόνο για καλοκαιρινούς μήνες. Κλείνουν για καλοκαίρι, αλλά το λουκέτο θα μείνει και μετά».

Επισημαίνει ακόμη τη μεγάλη «ζημιά» από το ενεργειακό κόστος και τον διαχωρισμό των καταστημάτων με βάση τον ΦΠΑ:

«Το ενεργειακό κι ο ΦΠΑ μας έκανε μεγάλη ζημιά, αλλά δημιούργησε και μεγάλες διακρίσεις – κάτι που το είχαμε συζητήσει ότι θα συμβεί με τον αποκλεισμό του 13% με το 23%. Τα προβλήματα είναι πάρα πολλά και η αίσθησή μου είναι πως θα μεγαλώσουν το καλοκαίρι σε συνδυασμό με τον καύσωνα».

Η κουλτούρα αλλάζει – και μαζί και οι συνήθειες

Εκτός από τις οικονομικές παραμέτρους, παρατηρείται και μία σημαντική μεταβολή στην κουλτούρα των καταναλωτών. Η ανάγκη για διασκέδαση και έξοδο υπάρχει, όμως η δυνατότητα για κατανάλωση περιορίζεται. Οι πολίτες, κυρίως οι νεότερες ηλικίες, επιλέγουν πιο οικονομικές λύσεις – από take away καφέδες και γρήγορα snacks, μέχρι πιο σπάνιες εξόδους για φαγητό.

Ταυτόχρονα, η άνοδος των delivery εφαρμογών έχει αλλάξει τη σχέση του καταναλωτή με τον φυσικό χώρο της εστίασης. Πολλοί επιχειρηματίες δηλώνουν πως ακόμη κι αν έχουν πελάτες, αυτοί σπάνια κάθονται – καταναλώνουν γρήγορα και φεύγουν, μειώνοντας τον κύκλο εργασιών και την αξία της παραγγελίας ανά άτομο.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον;

Η αβεβαιότητα κυριαρχεί. Οι επαγγελματίες της εστίασης ζητούν από την Πολιτεία ουσιαστικά μέτρα στήριξης: μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, ρυθμίσεις για τα ενεργειακά κόστη, ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων και κίνητρα για τον εσωτερικό τουρισμό.

«Δεν μπορούμε να στηρίξουμε μια πόλη με μόνο καλοκαιρινό τουρισμό. Χρειάζεται στρατηγική, προβολή και υποδομές», αναφέρουν επιχειρηματίες του κλάδου.

Το βέβαιο είναι πως η εστίαση στα Τρίκαλα βρίσκεται σε μεταβατική φάση. Οι αλλαγές δεν είναι μόνο συγκυριακές, αλλά δομικές – και μόνο οι ευέλικτοι, δημιουργικοί και προσαρμοστικοί παίκτες θα καταφέρουν να μείνουν «ζωντανοί» στην αγορά.

Back to top button
Close
Close