Σινεμά

Καλωσορίσατε στον virtual κόσμο του «Ready Player One» με υπογραφή Στίβεν Σπίλμπεργκ

τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ Αμερικανός σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ φέρνει στη μεγάλη οθόνη μια οπτικά φαντασμαγορική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας που κουβαλά μαζί της τις pop culture αναφορές δύο γενιών.

 Ο Τάι Σέρινταν κάνει log in στον πραγματικό κόσμο
Ο Τάι Σέρινταν κάνει log in στον πραγματικό κόσμο

Το 1993 ο Στίβεν Σπίλμπεργκ κατόρθωσε κάτι που λίγοι σκηνοθέτες μπορούν να καυχιούνται πως έχουν καταφέρει. Αφού διεύρυνε τα όρια του κινηματογράφου, ενσωματώνοντας πρωτοποριακά για την εποχή ειδικά εφέ στο επικών διαστάσεων«Jurassic Park», με διαφορά μερικών μηνών παρέδωσε τη «Λίστα του Σίντλερ», το τρίωρης διάρκειας αριστουργηματικό ασπρόμαυρο πολεμικό δράμα, το οποίο του έφερε Όσκαρ σκηνοθεσίας, ανάμεσα στα συνολικά επτά που κέρδισε η ταινία.

Είκοσι πέντε χρόνια μετά ο ακούραστος Σπίλμπεργκ, στα 72 του πλέον, πραγματοποιεί ακόμη ένα διπλό κινηματογραφικό «χτύπημα» με το πυρετώδες δημοσιογραφικό δράμα «The Post: Κρυμμένα Μυστικά», για το οποίο απέσπασε δύο οσκαρικές υποψηφιότητες, και ύστερα από ελάχιστους μήνες με την πολυδάπανη φαντασία «Ready Player One». Αν οι επιλογές του μοιάζουν αλλοπρόσαλλες, οι λεπτομέρειες πίσω από τη νέα ταινία του μας αποκαλύπτουν πως ο αγαπημένος σινε-παραμυθάς μένει πιστός στην έμπνευσή του, προκαλώντας συνεχώς τον εαυτό του να καταπιάνεται με τις πιο θαρραλέες και βαθιά ανθρώπινες ιστορίες.

Ο σκηνοθέτης δεν είναι άγνωστος με το σινεμά της επιστημονικής φαντασίας. Μόνο την τελευταία εικοσαετία το έχει «επισκεφθεί» τουλάχιστον τρεις φορές («Α.Ι.: Τεχνητή Νοημοσύνη», «Minority Report», «Ο Πόλεμος των Κόσμων»), ενώ βεβαίως ανεξίτηλο παραμένει στη μνήμη μας ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματά του, ο «Ε.Τ. Ο Εξωγήινος» (1982). Για τον άνθρωπο όμως που εφηύρε τον όρο «μπλοκμπάστερ» το γύρισμα του «Ready Player One» θα αποδεικνυόταν πραγματική πρόκληση. Η ταινία βασίζεται στο μπεστ σέλερ του Έρνεστ Κλάιν «Αν είσαι έτοιμος, πάτα enter» (εκδ. Πατάκη) και τοποθετείται στο κοντινό μέλλον, όταν η χρήση της εικονικής πραγματικότητας είναι τόσο διαδεδομένη όσο το log in στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αυτήν την τεχνολογία εκμεταλλεύεται η πλατφόρμα OASIS, σχεδιασμένη από τον Τζέιμς Χάλιντεϊ (Μαρκ Ράιλανς), μια διάνοια που θυμίζει έντονα τον Στιβ Τζομπς, στην οποία ο κάθε χρήστης δημιουργώντας ένα avatar της αρεσκείας του και αποκτά πρόσβαση σε έναν απεριόριστων δυνατοτήτων εικονικό κόσμο, όπου μπορεί να εκτελεί αποστολές, να συμμετέχει σε αγώνες ή ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε, με έπαθλο αμέτρητα εικονικά χρήματα. Εκεί καταφεύγει ο ήρωάς μας Γουέιντ (Τάι Σέρινταν), ο οποίος μετατρέπεται σε ψηφιακό ήρωα όταν αποφασίζει να μπει στο κυνήγι της διαδοχής του Χάλιντεϊ στο θρόνο του OASIS αμέσως μετά το θάνατο του τελευταίου.

 Στο μέλλον η virtual reality τεχνολογία θα ανήκει σε όλους: απελευθερωτικό ή τρομακτικό;
Στο μέλλον η virtual reality τεχνολογία θα ανήκει σε όλους: απελευθερωτικό ή τρομακτικό;

Με μια φράση, το σύμπαν του «Ready Player One» μπορεί να περιγραφεί ως ένα τεράστιο mash up των συστατικών της ποπ κουλτούρας αλλά κι ένας φόρος τιμής σε όσα καθορίζουν­ την geek νοοτροπία, η οποία αντλεί στοιχεία από τη μουσική­ (θυμάστε τους μεταλλάδες Twisted Sister;), από χαρακτήρες των κόμικς και του κινηματογράφου και, φυσικά, των πρωτοεμφανιζόμενων τη δεκαετία του ’80 βιντεογκέιμ. Διόλου τυχαία, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ καθόρισε με τις ταινίες του εκείνη την εποχή –τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο δίχως τις εξωγήινες «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου» (1977)– κι επηρέασε μέχρι το κόκαλο τον έφηβο τότε Έρνεστ Κλάιν, ο οποίος ομολογεί πως «αν δεν είχα καταβροχθίσει τις ταινίες του, δεν θα έγραφα αυτό το βιβλίο».

Αναπόφευκτα το μυθιστόρημα βρίθει αναφορών στο έργο του Σπίλμπεργκ, ο σκηνοθέτης όμως δεν θέλησε να χρησιμοποιήσει αυτήν τη σινε-μεταφορά για να διαφημίσει την τεράστια επιρροή του στη μαζική κουλτούρα. Ο ίδιος υπήρξε ένας από τους πρώτους gamers, εθισμένος στο παιχνίδι «Missile Command», το οποίο έπαιζε μανιωδώς στα γυρίσματα του «Ε.Τ.», προσπαθώντας να σκοράρει πάνω από 1 εκατ. πόντους. «Είχα βάλει στοίχημα με τον εαυτό μου να σπάσω το ρεκόρ προτού ολοκληρωθούν τα γυρίσματα», θυμάται ο σκηνοθέτης – ακόμη μία απόδειξη πως ήταν ο πλέον κατάλληλος για να αναλάβει το «Ready Player One». Μια ταινία που πολλοί πίστευαν πως δεν θα μπορούσε ποτέ να γυριστεί.

Back to top button
Close
Close