Τρίκαλα

Πότε ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία; Mας απαντά η λογοθεραπεύτρια Δήμητρα Κουτσονάσιου

Πολύ συχνά αναρωτιόμαστε αν ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία. Ρωτήσαμε την λογοθεραπεύτρια Δήμητρα Κουτσονάσιου, πτυχιούχο της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, και μας απάντησε για όλα όσα θα θέλατε να ξέρετε για τη λογοθεραπεία.


O λόγος αποτελεί μια θεμελιώδη λειτουργία που επιτρέπει στο παιδί να επικοινωνεί, να σκέφτεται, να μαθαίνει, να εκφράζει και να ικανοποιεί τις ανάγκες και επιθυμίες του. Συμβάλλει στη συναισθηματική του ολοκλήρωση και στην κοινωνικοποίησή του. Ενώ για τα παιδιά με οργανικές παθήσεις η ανάγκη λογοθεραπευτικής παρέμβασης είναι προφανής, για τα υπόλοιπα παιδιά, η ανησυχία του γονιού, του παιδιάτρου ή του παιδαγωγού είναι αυτή που οδηγεί συνήθως ένα παιδί στον λογοθεραπευτή. Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση αποτυπώνει τις ικανότητες του παιδιού και τα πιθανά ελλείμματα στον λόγο και την επικοινωνία, σε σχέση με τα άλλα παιδιά της ηλικίας του. Με βάση τα δεδομένα της αξιολόγησης, μπορεί να προταθεί το παιδί να κάνει λογοθεραπεία εάν:Πότε ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται λογοθεραπεία;

  • η εξέλιξη του λόγου, της ομιλίας ή της επικοινωνίας του είναι πίσω σε σχέση με αυτή των παιδιών της ηλικίας του

  • οι γλωσσικές του δεξιότητες αδυνατούν να καλύψουν τις επικοινωνιακές του ανάγκες (για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να μιλά με πλούσιο λεξιλόγιο αλλά όχι καθαρά με αποτέλεσμα οι άλλοι μην το καταλαβαίνουν και να μην ανταποκρίνονται κατάλληλα)

  • κολλάει ή επαναλαμβάνει συλλαβές

  • η δυσκολία στον λόγο επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία ή τη συμπεριφορά του

  • οι γονείς έχουν μεγάλη ανησυχία και δυσκολεύονται να διαχειριστούν τις δυσκολίες του παιδιού

Μπορεί ένα παιδί να χρειάζεται λογοθεραπεία, ενώ ο περίγυρός του δεν το αντιλαμβάνεται;

Κάποιες φορές τα σημάδια μιας δυσκολίας περνούν απαρατήρητα επειδή επικαλύπτονται από τις ικανότητες του παιδιού. Φέρτε, για παράδειγμα, στο μυαλό σας ένα παιδί με πλούσιο λεξιλόγιο, με παραγωγή σύνθετου, καθαρού λόγου, που προσεγγίζει και συνομιλεί εύκολα με άγνωστους ενηλίκους και παιδιά, εκπλήσσοντας όλους θετικά. Εάν το παιδί αυτό μιλά συνήθως εκτός θέματος, εάν μιλά με μαθημένες «μεγαλίστικες» εκφράσεις, εάν δεν απαντά επί της ουσίας σε αυτό που ερωτάται, εάν δείχνει να μην κατανοεί και να μην ακολουθεί τις κοινωνικές συμβάσεις, ίσως αυτό το παιδί να έχει πραγματολογικές δυσκολίες. Δυσκολίες δηλαδή, που σχετίζονται με την επικοινωνιακή, κοινωνική χρήση του λόγου, ενώ το λεξιλόγιο, η σύνταξη, η ομιλία είναι ανεπηρέαστα. Συχνά η λογοθεραπευτική αξιολόγηση αποκαλύπτει δυσκολίες εκεί που «με γυμνό μάτι», δεν υπάρχει ανησυχία.

Δήμητρα Κουτσονάσιου- Λογοθεραπεύτρια 

Συνεδρίες κατ’οίκον,τηλέφωνο επικοινωνίας κιν.6985883820

Back to top button
Close
Close